Skinnjacka som profilkläder

Vi har tidigare skrivit en del inlägg om profilkläder och hur dessa får användas utifrån olika regler (från skatteverket). Till viss del är reglerna väldigt tydliga men visst går det att hitta en del gråzoner. Den som känner sig osäker bör alltid höra med skatteverket, alternativt sitt bokföringsföretag innan profilkläderna köps in.

Det finns även en enklare väg – att enbart köpa dessa reklamkläder via företag som specialiserat sig på dem. De är generellt mycket insatta i vilka regler som gäller eftersom de rent ekonomiskt tjänar på att kunna berätta för kunden vad de bör tänka på för att allt ska bli rätt.

Vi började i detta fall undersöka om det går att köpa skinnjackor och skinnställ som profilkläder. Marknadsför företag dessa plagg eller inte?

Efter att ha besökt ett flertal olika E-butiker kan slutsatsen dras att skinnkläder inte passar i dessa företags profil. Vi kan ta ett exempel från Nobleart som speglar utbudet väldigt bra utifrån vad som finns i dessa butiker. Företaget säljer profilkläder, presentreklam och affärsgåvor. Tre kategorier som vardera har olika skattemässiga regler.

Det är ungefär det utbudet som brukar finnas hos dessa företag. Man vänder sig främst till företagare och erbjuder de olika slags kategorier av denna reklam som finns. När vi sedan besöker deras undersida om profilkläder speglar detta även tydligt vad utbudet brukar vara. De skriver att deras kollektion består av exempelvis västar, overaller, slipsar, halsdukar och liknande plagg. Men ingen skinnjacka så långt ögat kan nå och inget annat i skinn.

Varför inte skinn?

Svaret sitter till största sannolikhet i just materialet. Det är både enkelt och kostnadseffektivt att trycka på olika tyger. Att göra ett snyggt tryck på skinn kostar en hel del. Dessutom kostar jackorna flera tusen. Det blir helt enkelt en ganska dyr investering av företagen om de skulle köpa skinnjackor med profilreklam. Därmed väljer de flesta företag inom denna bransch att lämna skinnjackorna utanför sortimentet.

Det är i alla fall vad vi tror.